Het reisjaar 2018 en de spannende nieuwe plannen voor 2019!

Reisheid

Zo op de valreep van 2018 blikken we nog even terug op het afgelopen jaar. We maakten een aantal mooie reizen naar Zuid-Afrika, Rusland, Montenegro, Cyprus, Kaapverdië en Gran Canaria. Dit jaar kende ook veel weekendtripjes in binnen- en buitenland waarbij we met name de natuur in doken, maar ook figuren als Bollo de Beer en Sieneke tegen kwamen. We kwamen veelvuldig in de media, ik had een incidentje met pindasaus én met een kerstboom en ook bedrijfsmatig waren er een aantal successen te vieren. Ook maak ik een doorkijkje naar 2019, want er komen een aantal spannende nieuwe plannen in uitvoering!

Januari: een mooi begin van 2018

Samen met mijn business-partner schreef ik ons nieuwe bedrijf in bij de Kamer van Koophandel. We gingen op diverse werkbezoeken, door heel het land. Onze plannen worden steeds meer werkelijkheid, en zeker in 2019. Ik zal jullie er straks meer over vertellen.

Februari: Carnaval en Cyprus

Februari begon met carnaval, oftewel vasteloavundj, zoals we het hier in Weert noemen. Carnaval was leuk, maar koud. Dus op carnavalszondag boekte ik een vliegticket voor de volgende dag naar ‘iets warmers’. En zo gingen mijn dochter en ik in de krokusvakantie een weekje naar Cyprus. We huurden een auto en reden het eiland rond. We bezochten o.a. Nicosia en Paphos. Wat is Cyprus mooi!

Maart: Montenegro!

Elk jaar ga ik met 3 vrienden een paar dagen weg. Deze keer werd het Montenegro. We reden het land rond en wat was het ontzettend mooi! De baai en de vesting van Kotor, klauteren over besneeuwde bergtoppen en het mooie binnenland verkennen. Ook het weer was heerlijk dus we hebben in alle opzichten genoten.

April: Eindhoven, de Belgische kust en…. Zuid-Afrika!

Het was tijd voor ons vriendinnenweekend in….. het altijd exotische Eindhoven. Ik hou van Eindhoven, maar ik woon er letterlijk om de hoek. Voor mijn vriendinnen hoeven we niet zo ver weg, want het vriendinnenweekend is bedoeld voor qualitytime zonder onze kids, lekker uit eten (want Food is Life), lange, diepgaande gesprekken, tranen van het lachen, dansjes en veel wijn. En gin-tonic. En wijn. Eindhoven is daar uitermate geschikt voor 🙂

Liefde voor deze meisjes!

In april gingen we ook een weekendje naar de Belgische kust. Family-time, even uitwaaien met mijn dochter en mijn zus, schoonbroer en mijn nichtje.

Nikki en haar nichtje Lina hebben altijd plezier samen 🙂

En toen was het zo ver. Samen met mijn dochter en vriendin stapten we in het vliegtuig naar Zuid-Afrika. We begonnen in Johannesburg waar we alles leerden over de apartheid, we reden de Panoramaroute, gingen daarna op safari in het Krügerpark, vlogen door naar Kaapstad en bezochten daar o.a. Robbeneiland en Kaap de Goede Hoop. Wát een mooie reis!!

Mei: op naar Rusland

Nederland, het waren 6 mooie dagen. Maar ik moest even naar Rusland! Naar Sint-Petersburg, naar het Zwanenmeer, naar paleizen, musea en kathedralen. Ook genoot ik van de Russische keuken, van de borsjt en de blini’s (en de vodka).

Juni: genieten op de Veluwe

Een weekendje in een boshuisje op de Veluwe. Het was heerlijk! We bezochten het mooie Elburg en gingen heerlijk wandelen in de omgeving. In ons natuurhuisje, omgeven door bos, kwamen we helemaal tot rust.

Juli: Bollo de Beer en Sieneke

Met de rugzak naar Azië? Het Midden-Oosten? Zuid-Amerika? Nee, we gingen enkele dagen naar Landal Greenparks hier om de hoek in Brabant met vriend en kinderen 🙂 Er ging een hele nieuwe wereld voor me open. Een wereld van lakenpakketten en Bollo de Beer. Dat trok ik op zich nog redelijk, maar toen Sieneke kwam zingen op het pleintje was mijn grens echt bereikt. De kinderen hadden het in elk geval super leuk en wij mochten ook niet klagen want het was fijn weer, we konden lekker buiten zitten, we maakten wat leuke uitstapjes en genoten van elkaars gezelschap. Maar de volgende keer ga ik toch maar weer gewoon naar één of ander wazig land.

Dus…

Augustus: in de Volkskrant, in de Libelle en wandelen in Zuid-Limburg

Een interview met de Volkskrant (2x) en de Libelle over hoe ik zoveel kan reizen met mijn dochter.

Ook gingen we wandelen in Zuid-Limburg om alvast te oefenen voor The Hike.

September: in de uitzending van ‘NieuwLicht’, hiken in de Vulkaaneifel, Weert Kermis en pindasaus

Ik schuif aan in studio bij het EO-programma ‘NieuwLicht’ om te praten over vliegen in relatie tot het klimaat. Tijs van den Brink heeft het vlieggedrag van Nikki en mij onder de loep genomen en ik schrik toch wel behoorlijk van het resultaat!

In de uitzending van NieuwLicht

Medio september gaan we op hike-weekend in de Duitse Vulkaaneifel, want we moeten natuurlijk goed oefenen voor The Hike. Het wordt een zware tocht want ik moet een loeizware rugzak met slaapspullen en eten voor 2 dagen (voor mijn dochter en mij) dragen. De tweede dag is bovendien erg regenachtig. Maar wat was het mooi en leuk! We slapen in een super cute mini huisje tussen de heuvels. En Nikki? Ze huppelde door de velden en over de heuvels alsof het niks was. Knap van haar!

Het laatste weekend van september is het kermis in mijn hometown Weert. Op Tilburg na is dit de grootste kermis van Nederland en dit vind ik altijd het leukste evenement van het jaar (ook al durf ik alleen in de oliebollenkraam). Ik vraag me alleen sterk af waar de tijd is gebleven dat mijn kind de rups nog leuk vond. Opeens ben ik die moeder die angstvallig toekijkt hoe haar kind wordt afgeschoten….

September kent bovendien een opmerkelijke gebeurtenis waar ik zelf behoorlijk van onder de indruk ben maar andere mensen niet zo. We eten Chinees en per ongeluk krijg ik een spoor van pindasaus binnen. Ik heb al 32 jaar een behoorlijk ernstige pinda-allergie dus ik raak compleet in paniek, maar er gebeurt… niets. Het houdt me bezig dus de volgende dag smeer ik wat pindasaus op mijn mond om te kijken of ik blaren krijg of kortademig word. Niet dus. Ik krijg de tip om elke dag een heel klein beetje pindasaus te proberen en te zien wat er gebeurt. Drie dagen later heb ik bákken pindasaus leeg gegeten. Wat is dat spul godsgruwelijk lekker! Inmiddels heb ik álle soorten pindasaus geprobeerd van alle supermarkten, friettenten en Chinezen (die van de friettent is het lekkerst). In mijn hoofd maak ik plannen om naar Indonesië te gaan om daar pindasaus te eten want ik denk dat die het allerlekkerst is. Ik maak sindsdien zelf iedere week pindasaus die iedereen dan verplicht moet eten en mijn recept is zo goed geworden dat ik zelfs uit Indische hoek lovende woorden krijg. Maar het kan ook zijn dat ze mijn enthousiasme gewoon niet willen onderdrukken.

Pindasaus, mijn nieuwe liefde.

Oktober: Een bijzondere reis naar Kaapverdië, urbexen in Luik en in het magazine van SOS-Kinderdorpen

In de herfstvakantie gingen mijn dochter en ik naar Kaapverdië. Een hele bijzondere reis, want Nikki en ik liepen mee met The Hike: een sponsorloop voor SOS-Kinderdorpen. The Hike werd georganiseerd door de familie van Berkel uit het TV-Programma ‘Helemaal het Einde’. We haalden met z’n allen ruim €103.000 op voor de straatkinderen in Kaapverdië. Daarnaast ontdekten we er ook nog eens het mooiste eiland ter wereld. Wat een avontuur!

Nikki en ik stonden ook in het magazine van SOS-Kinderdorpen.

We gingen ook nog een dagje urbexen in Luik, waar we ‘illegaal’ door diverse verlaten gebouwen struinden.

November: herfst in Nederland, een roadtrip door Gran Canaria en in het WNF-Magazine

Het is heel herfstig en dan vind ik ons land toch op zijn mooist. Ik bedoel, kijk nou. Deze foto’s nam ik bij ons in het Weerterbos.

Maar we hadden ook zin in zon dus we boekten op de valreep nog een tripje naar Gran Canaria. Al kwam dat eigenlijk alleen maar omdat onze vlucht naar Bratislava geannuleerd werd. Het werd een onvergetelijke roadtrip rond dit prachtige eiland.

Mijn stelling over vliegen en duurzaamheid kwam in het magazine van het Wereld Natuur Fonds.

December: verjaardagen, Sint en Kerst, Helemaal het Einde, een ongelukje en vreemde aankopen

Nikki werd 8 en kwam nog even voorbij in de ‘The Hike-aflevering’ van ‘Helemaal het Einde’. Ik werd 33, ik constateerde dat ik 5 kilo aan was gekomen door alle pindasaus, de sint kwam, de kerst kwam (toen moest ik echt afvallen), ik had een ongelukje (iets met een kerstboom en een zolder….maar ik moest AFvallen en niet OMvallen) en kon vervolgens niet veel meer. Ik kon in elk geval niet meer lopen en was aan de bank gekluisterd. Ik had teveel vrije tijd over en opeens had ik een drone gekocht en aandelen in een kasteel in Frankrijk… (het leed dat online shopping heet).

Daar zat ik dan, met mijn wandelstok op een omastoel naar de kerstboom te kijken. Die ik overigens niet zelf op hoefde te zetten. Dat had ik er dan mee gewonnen.

En wat zijn de plannen voor 2019?

Nou, reisvideo’s maken met die drone natuurlijk! Het is een DJI Phantom en hij is voorzien van een Go Pro waarmee ik hopelijk mooie beelden kan gaan schieten.

Malaga en hiken in Duitsland

In januari ga ik een paar dagen naar Malaga met 2 vriendinnen. We gaan de stad bezoeken en de Caminito del Rey lopen, een hangend pad langs de wanden van een kloof. Zin in, en gelukkig kan ik ook weer lopen!

In januari staat er ook weer een hike weekend in het zuiden van Duitsland op de planning met mijn dochter en 2 vrienden. We gaan onder andere over de Geierlaybrücke lopen, de langste en spectaculairste voetgangersbrug van Duitsland. Ook gaan we burcht Eltz bezoeken.

Ik ben ook aan het kijken om in de krokusvakantie (eind februari) weer een reis buiten Europa te plannen. Verder heb ik nog geen plannen gemaakt, want ik wil me in 2019 volle bak storten op de gave projecten waar ik mee bezig ben: Reisheid uitbreiden, meer schrijfopdrachten doen en het Earthship project.

Het Earthship-project?

Ja. In mijn hometown Weert ben ik samen met mijn compagnons bezig aan een waanzinnig gaaf project om een Earthship en een aantal Tiny Houses te bouwen en een voedselbos aan te leggen. Een Earthship is kort gezegd een gebouw dat is opgetrokken uit afval en restproducten (autobanden, lege flessen, blikjes) en verder bestaat uit een grote aarden wal en een wand die zonlicht opvangt. Het gebouw is volledig zelfvoorzienend en niet aangesloten op gas, water, het riool of electriciteit. De Tiny Houses worden kleine verplaatsbare woningen van maximaal 50 m2. We zijn al een aantal jaren bezig met dit plan maar het afgelopen jaar is alles in een stroomversnelling gekomen. In 2019 gaan we -als alles goed verloopt- aan de uitvoering beginnen. Ik zal hier de komende tijd nog wat meer over gaan melden.

Reisheid uitbreiden en meer schrijfopdrachten

Ooit ben ik met mijn juridische achtergrond begonnen in de ruimtelijke ordening en de vastgoedsector. Daarin ben ik nog steeds werkzaam, maar de afgelopen jaren is ook mijn hobby ‘schrijven’ steeds meer mijn werk geworden. Dat heeft ertoe geleid dat ik minder in loondienst ben gaan werken. Er komen steeds meer freelance schrijfopdrachten bij en deze werkzaamheden wil ik in 2019 verder uitbouwen. Ook Reisheid wordt in 2019 verder uitgebreid, maar daarover wil ik in dit stadium nog niet alles kwijt 😉 Er wordt achter de schermen in ieder geval hard gewerkt om nieuwe producten te lanceren en diensten aan te bieden 🙂

Werk aan de winkel dus! Dank jullie wel voor het volgen van onze reisavonturen en voor alle lieve, enthousiaste en soms ook kritische reacties (daar ben ik net zo dankbaar voor). Door jullie blijf ik onze avonturen met alle liefde delen.
Heel veel liefde en alle goeds voor 2019!

Wat zijn jullie plannen in 2019??