The Hike voor SOS Kinderdorpen in Kaapverdië: onze ervaring

SOS Kinderdorpen Kaapverdië

In de herfstvakantie deden Nikki en ik mee aan The Hike. Wát een ervaring was het. Met 100 deelnemers uit Nederland en Kaapverdië haalden we meer dan €103.000 op voor de straatkinderen in Kaapverdië. We blikken terug op deze bijzondere ervaring.

In Mindelo zagen we ze lopen. Jongetjes die bedelen, meisjes van lichte zeden. Sommigen niet ouder dan mijn dochter. Ik vond het hartverscheurend om te zien. SOS Kinderdorpen zet zich in om de situatie van deze kinderen te verbeteren.

THE HIKE: HELEMAAL HET EINDE

Op 20 & 21 oktober 2018 organiseerde de familie van Berkel uit het RTL 4 – programma ‘Helemaal het einde’ samen met SOS Kinderdorpen ‘The Hike’: een wandeling van 24 uur, dwars door het woeste landschap van het Kaapverdische eiland São Vicente. Nikki en ik liepen mee om aandacht te vragen en geld op te halen voor de straatkinderen in Kaapverdië. In de SOS Kinderdorpen in Kaapverdië groeien 392 kinderen op die de zorg van hun ouders zijn verloren. Dankzij SOS Kinderdorpen kunnen ze weer opgroeien in een familie. En wij vinden dat kinderen, waar dan ook ter wereld, een liefdevol thuis verdienen.

AFRIKA LIGHT MET DE VIBE VAN ZUID-AMERIKA

Bij aankomst in Kaapverdië werden we warm verwelkomd door Matthijs van Berkel en door de organisatie van SOS Kinderdorpen. We ontmoetten de andere deelnemers. Wat een energie en wat een fijne vibe, wat mooi dat we dit met zijn allen gaan doen voor het goede doel! We hebben nog een paar dagen om Kaapverdië te verkennen en om nog wat te oefenen voordat de lange tocht begint. Nikki en ik gaan een paar dagen op ontdekkingsreis waarbij we een aantal Kaapverdische eilanden verkennen. Kaapverdië blijkt ‘Afrika light’ met de vibe van Zuid-Amerika en we ontdekken het mooiste eiland ter wereld. Ook bezoeken we het SOS Social Centre in Mindelo, van waaruit straatkinderen en kinderen die onvoldoende ondersteuning krijgen van hun ouders geholpen worden. Hier krijgen we informatie over het werk van SOS Kinderdorpen in Kaapverdië, mogen we rondkijken in het SOS Social Centre en ontvangen we nadere informatie over The Hike. Er verblijven een aantal jonge kinderen met een drugsverslaving in het Social Centre. Dat drukt ons voor de zoveelste keer met de neus op de feiten. Het is hard nodig om geld in te zamelen en deze kinderen te helpen!

Santo Antão

Na onze verkenningstocht over de verschillende eilanden gaat op 20 oktober the Hike dan echt van start. Na maandenlange voorbereiding en geld inzamelen verzamelen we ons in de ochtend bij Residencia Palmera, het resort van de families van Berkel en de Weijer uit het RTL 4 – programma ‘Helemaal het einde’. Wat een lieve en warme mensen zijn de van Berkels, ze hebben kei hard gewerkt om dit allemaal voor elkaar te krijgen. Nikki wordt al gauw vrienden met de kinderen en terwijl ik me voorbereid, zit zij alweer in de boom 😉 In de bomen rondom het resort hangen duizenden kaartjes: van elke donateur 1. Zo is goed zichtbaar hoe ontzettend veel mensen deze actie voor de kinderen in Kaapverdië hebben gesteund. Hartverwarmend!

EN DAN IS HET ZO VER……

Met 50 deelnemers uit Nederland en 50 deelnemers uit Kaapverdië starten we onze tocht door São Vicente. De tocht is opgeknipt in 4 delen, elk tussen de 13 en de 25 kilometer. De eerste kilometers zijn vlak en leiden ons door zanderige bosjes. We komen al snel wat heuvels tegen en bovenop waait het heerlijk. Het is erg heet vandaag en er is geen beschutting of schaduw, wat het best intensief maakt. Maar de sfeer is geweldig, het landschap is mooi en het doel nog beter! Om de paar kilometer staat het leger klaar met een waterpost en vers fruit. De tocht slingert door de heuvels, tot we bij het vliegveld uit komen en enkele kilometers om het vliegveld moeten lopen. We lopen een stukje met team TVM mee en Nikki houdt iedereen bezig met moppen tappen.  Het laatste stuk lopen we over het strand, naar de vuurtoren die trots op de hoge rotsen van São Vicente prijkt.

Na deze eerste tocht worden we opgehaald met de jeep en terug gebracht naar Residencia Palmera, waar chefkok Ron Blaauw een diner voor alle deelnemers maakt. Wat later op de avond gaat the Hike verder. Nikki en ik gaan even proberen wat te slapen, want is te ver voor Nikki om alle hikes mee te lopen. We sluiten om 3.30 uur in de nacht weer aan bij de rest voor de volgende 20 kilometer.

Met bussen worden we vanuit Palmera naar de kust aan de andere kant van het eiland gebracht. Er wordt een kampvuur gemaakt op het strand en samen kijken we naar de zonsopgang. Met z’n allen ontbijten we op het strand met een traditionele Cachupa, het nationale gerecht van Kaapverdië (met witte bonen, mais en vlees). Dat vult wel! De laatste hike gaat van start.

We lopen terug naar het SOS Social Centre. Het eerste deel van de tocht gaat over de verharde weg waar we in een lange kolonne van blauwe t-shirtjes voort ploeteren. Na een tijdje nemen we een ‘afslag’ en lopen we dwars door het binnenland, langs boerderijtjes, oases en door het dorre woestijnlandschap. Vlak voordat we Mindelo bereiken krijgt Nikki het toch te zwaar. Samen met de andere kinderen en een gewonde gaan we het laatste stukje met de jeep. Na een opfrisbeurt willen we toch het sluitstuk nog mee lopen, van het SOS Social Centre naar Palmera, waar the Hike eindigt.

En dan zijn we zijn we bij de finish! Wat een ontlading! Ik ben super trots op Nikki dat ze het zo lang heeft vol gehouden! Respect voor iedereen die mee heeft gelopen, dank aan alle donateurs en chapeau voor de organisatie. We hebben meer dan €103.000 opgehaald en daarmee hebben we een mooi resultaat bereikt met zijn allen voor de kinderen in Kaapverdië die onze hulp nodig hebben.