Hiken met kinderen + inpaklijst voor je rugzak

Hiken geirangerfjord

Hiken… het is onze favoriete bezigheid. Waar we ‘gewoon’ wandelen relatief saai vinden, zijn we echte hiking-fans en houden we vooral van zware trektochten in de bergen. We deden al een aantal toffe hikes in Zwitserland, Duitsland, Noorwegen, de Ardennen & Luxemburg maar ook in Costa Rica, Nicaragua, Jordanië en Kaapverdië liepen we heel wat zware routes. Op dit moment trainen we voor de Everest Base Camp trekking in Nepal, waar we hopelijk in april/mei 2021 naar toe kunnen. Het is afwachten of dat lukt in corona-tijd natuurlijk, maar we blijven hoop houden.

Veel mensen vragen me of het niet te zwaar is voor Nikki. Ze wordt nu bijna 10 en heeft er heel wat zware klimmetjes en jungle-trektochten op zitten. We lopen meerdaagse tochten of dagtochten van 10 tot 20 km (afhankelijk van de moeilijkheidsgraad). Ze draagt inmiddels haar eigen rugzak en heeft haar eigen wandelstokken. Zo lang ze het oprecht leuk vindt, is het prima denk ik. De tochten in de hoge bergen vindt ze echt waanzinnig gaaf en dan gaat ze er ook helemaal voor. Maar madam heeft uitdaging nodig, want als we in de Eifel of Ardennen een tocht gaan doen (dat is voor ons redelijk om de hoek) dan geeft ze na een kilometer of 6 vaak wel aan dat ze het zat is. Te saai, zegt ze dan… Dat is iets van het laatste jaar, eerder liep ze mij er altijd uit. En in de hoge bergen nog steeds! Als ze maar kan klimmen en klauteren, af en toe in een bergmeertje kan springen of in de sneeuw kan gaan liggen dan is ze niet te stoppen. Als er geen hoge bergen zijn, zoals in de Eifel of de Ardennen, kiezen we dus meestal voor 1 dagtocht met wat meer uitdaging en 1 dagje klettersteigen of een bomenparcours.

Zuurkool in de benen

Kinderen hebben geen last (of nauwelijks) van verzuring. Daardoor huppelen ze bij wijze van bergop, terwijl wij volwassenen last krijgen van onze kuiten. Naast pijn in de kuiten moet ik op steile hellingen ook wel vaker naar adem happen, terwijl Nikki me de oren van de kop kletst. Ze heeft de neiging om allemaal Kamervragen te gaan stellen als ik me kapot loop te hijgen op een berghelling (‘Hoe denk jij dat de wereld is ontstaan mama?’ ‘Stel dat we konden overleven in de ruimte zonder pak, hoe lang zou het dan duren om naar de maan te fietsen?’ ‘Als egels konden praten, wat zouden ze dan tegen elkaar zeggen?’). Onvermoeibaar. Toch, toen we afgelopen zomer in Zwitserland een steile klim gingen maken, meldde ze opeens: ‘Mama, ik heb nu ook zuurkool in mijn benen! Nu snap ik waarom jij zo sloom bent!’ En bedankt…

Hiken Matterhorn
Nikki bij de Matterhorn in Zwitserland

Hiken met kinderen

Ik denk dat je kinderen vanaf een jaar of 5-6 best wel mee kunt nemen met dagtochten van een paar kilometer, zo lang ze het zelf maar leuk vinden en onderweg wat te zien hebben. Het is gewoon fijn om samen buiten te zijn en van de natuur te genieten. Een mooi moment ook om ze vanalles te leren over de natuur en de aarde en leuke gesprekjes te voeren. Mijn tip is om vooraf een stukje verwachtingsmanagement toe te passen: leg uit hoe lang je ongeveer gaat lopen, wat er allemaal te zien is onderweg, hoe hoog je klimt, wat de spannende elementen zijn in de tocht, hoe het weer is en wat je onderweg gaat eten/drinken en of je dan in de bosjes naar de wc moet of niet 🙂 Een goede voorbereiding is het halve werk, dan kunnen ze onderweg niet meer voor blok worden gezet omdat hun verwachting niet klopt met de werkelijkheid. Nikki is vanaf 8 jaar haar eigen rugzak gaan dragen en dat vindt ze heel stoer 🙂 Is het ook! Ze wil zelf meehelpen de routes uitzoeken (er moet wel wat te klimmen in zitten, of door een riviertje waden of een mooi meertje om in te zwemmen of bij te picknicken) en vindt het leuk om bij te houden hoe hard we lopen, hoe hoog we zitten en hoe je op de lastigste manier op de plek van bestemming aan komt 😉

De gaafste hikes

De meest ultieme hike die we tot nu toe hebben gedaan was toch wel de Trolltunga in Noorwegen. Het waren 22 km, maar werkelijk elke kilometer was prachtig en het eindpunt was absoluut alle inspanning waard.

De EBC-trekking in Nepal volgend jaar was Nikki’s idee. Twee vrienden van mij zijn vorig jaar de Mount Everest op geweest en ze kwamen terug met waanzinnige verhalen en foto’s. Ze wilde er daarna meer over weten, dus we hebben samen wat films over de Mount Everest gekeken en toen wist ze het zeker: dat wil ik ook. Ik heb van een aantal mensen gehoord dat ze dit ook met kinderen hebben gedaan, dus als we goed trainen en alles goed voorbereiden lukt het misschien wel.

Nikki op de Trolltunga in Noorwegen

Kleding voor hiken

Van belang is in elk geval dat je laagjes sneldrogende / waterafstotende kleding over elkaar aantrekt. Als je in beweging bent heb je het altijd wel snel warm (zeker met bergop lopen) dus dan moet je snel iets uit kunnen trekken. Als je even gaat pauzeren kun je het weer koud krijgen, dus dan moet je ook weer snel iets aan kunnen trekken. Laagjes dus 🙂 Op warme dagen doe ik vaak mijn bikini aan (dan kun je ook nog in een bergmeertje plonzen onderweg) en anders mijn sportbeha. Daarover (en voor Nikki idem) een sporthemdje, daarover een sport t-shirt, dan een sneldrogende sleeve met lange mouwen, een wandelvest en een regenjas. In de winter kies ik voor een thermoshirt. Dit jaar bestelden we beiden een thermoshirt en een warme, waterdichte jas van het merk Protest en dat beviel erg goed! We hebben altijd onze sportbroek aan (en in de zomer een korte broek -geen spijkerbroek, want dat schuurt). Tot slot mogen goede wandelsokken en wandelschoenen niet ontbreken! Zorg voor waterdichte wandelschoenen met een stevig profiel. In de winter hebben we dan nog oorwarmers (want een muts gaat kriebelen) en in de zomer eventueel een zweetbandje. Ik heb het altijd heel snel heet (ik kan ook echt niet tegen warm weer), met 12 graden loop ik gerust nog in een t-shirt rond. Dus ik kies vooral voor heel dunne kleding en in de winter trek ik alleen een iets dikker vest aan onder mijn regenjas. Dunne handschoenen mogen in de winter ook niet ontbreken.

Wat moet je verder meenemen tijdens een hike?

Het is met name belangrijk om je energieniveau op peil te houden en genoeg water te drinken. Ik eet normaal zoveel mogelijk suikervrij, maar tijdens een zwaardere hike vind ik het wel prettig om energierepen en dextro (of snoepjes voor Nikki) bij te hebben voor het geval ik opeens flauw word. Nikki wil altijd krentenbollen mee en wat fruit en ik neem meestal een bakje zelf gemaakte salade mee en wat crackers met vega-beleg of pindakaas. We hebben beiden een camelbak van 2 liter water bij ons, die we onderweg ook kunnen vullen. Tijdens een lange dagtocht met warmer weer tank ik met gemak 4 liter water weg…. In de winter nemen we vaak ook nog een thermobeker mee met thee. Naast eten en drinken mogen ook blarenpleisters niet ontbreken! Verder is een goede, verstelbare rugzak met een buikriem en een borstriem belangrijk zodat je het gewicht goed kunt verdelen. Hieronder een inpaklijstje van onze rugzakken:

Inpaklijst
Wat nemen we nu mee op zo een dagtocht?

Kleding om aan te trekken:
Korte broek of sportbroek
Wandelschoenen (bergschoenen), stevig en waterdicht
Wandelsokken
Smartwatch (voor het meten van je hartslag, de afstand, hoogtemeter en kompas)
Hemdje
T-shirt (sport)
Sportbeha of bikini
Longsleeve (strak), in de winter een thermoshirt
Wandelvest
Regenjas
Pet (zomer)
Zweetbandje (zomer) Dunne handschoenen (winter) Oorwarmers (winter)

Meenemen in de rugzak:
Wandelstokken (verstelbaar) Blarenpleisters
Gewone pleisters waterproof
EHBO setje
Camelbak van 2 liter
Reishanddoek (om je hoofd af en toe mee af te vegen ;))
Life straw (om water te zuiveren in de bergen)
Energierepen
Dextro of snoep
Zakmes
Telefoon
Solarlader met kabeltje
Wandelkaart van het gebied (je hebt vaak geen bereik in de bergen) of offline beschikbare kaart in een outdoor-app (ik gebruik zelf Wikiloc)
Eten (suikers en eiwitten)
Zakdoekjes of wc papier
Camera met sportband
Deet
Zonnebrand
Zonnebril
Slippers voor doorwaden of zwemmen
Bikini om in bergmeren te plonzen
Klimhandschoenen (eventueel)
Lippenbalsem

Protest Herfst/Winter collectie 2020-2021

Het Nederlandse sportswear-merk Protest heeft onlangs de herfst/wintercollectie voor het seizoen 2020/2021 gelanceerd en ze hebben onwijs fijne hike-kleding: thermoshirts, waterafstotende jassen, sweaters, warme truien en vesten, winterjassen, sleeves, hoodies, handschoenen en nog veel meer. Nikki en ik hebben beiden een thermoshirt en een warme, waterafstotende jas besteld en we hebben er al veel plezier van gehad. Ook voor wintersporters is er heel veel te vinden in de nieuwe collectie.

En goed nieuws: ik mag jullie 10% korting aanbieden op de hele collectie van Protest als je de Reisheid-kortingscode gebruikt: reisheid10.

De code is geldig t/m 28 februari 2021.

Ik wens jullie veel hike-plezier met deze tips 🙂

2 Reacties

  1. Wow, wat stoer van Nikki dat ze die tochten al loopt! Dat lijkt me wel heel gaaf als onze dochter dit op den duur ook zou kunnen. Ze is nu vijf jaar en wandelen is nog niet haar grootste hobby, ondanks ze vorig jaar wel Little Adams Peak op onze wereldreis zelfstandig naar boven heeft gelopen. Wat dat betreft heb je gelijk dat kinderen veel meer kunnen dan we denken! Leuk verslag en heel veel succes met trainen voor de Mount Everest! Stoer hoor!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.